Jurnalul alimentar: dușman sau aliat?

Cred că a venit momentul să vă vorbesc despre jurnalul alimentar pentru că simt că am trecut prin toate fazele și etapele, și cred că nu are rost să faceți și voi la fel. Poate experiența mea nu vă va fi suficientă pentru a avea o relație corectă cu jurnalul alimentar, dar poate vă va conduce mai rapid acolo.

Ce simțeam și ce credeam eu la început că este jurnalul alimentar?

La început vedeam în jurnalul alimentar un dușman, îl simțeam ca pe o pedeapsă și îl credeam pârâciosul clasei. El era dovada că eu nu am mâncat corect, că nu m-am ținut de treabă și răspunsul la întrebarea de ce nu am slăbit. Uram să țin un jurnal alimentar și să notez tot ce mănânc, și credeam că el este vinovat pentru eșecul meu.

Dar și eu puteam fi șireată, căci el nu putea pârî ce nu știa. Ș nu avea de unde să știe dacă eu nu scriam în el. Deci, nu scriam chiar tot. Voiam doar să fac bine. Adică, mă simțeam ca la școală când trebuia să citesc compunerea pentru acasă în fața clasei.

Să țin un jurnal alimentar îmi dădea o stare foarte proastă și resimțeam asta ca pe un stres. Pur și simplu nu voiam să notez nicăieri tot ce mănânc, chiar dacă eram dispusă să îi fac antrenorului meu sau nutriționistului meu toate promisiunile și jurămintele din lume că nu voi călca strâmb și că voi mânca corect.

Ce este de fapt jurnalul alimentar?

Primul care mi-a dat să completez un jurnal alimentar a fost antrenorul meu Iulian Dinu. Mi-a dat niște tabele făcute de el în care eu trebuia să completez ce mâncam, la ce ore, în ce cantități, de ce am mancat atunci, ce am simțit și alte astfel de lucruri. Asta întâmpla în 2015 prin septembrie. Apoi am făcut cursul de Tehnician Nutriționist unde doamna doctor care preda mi-a explicat concret cum ajută un jurnal alimentar atât persoana în cauză, cât și persoana care îi concepe dieta. Următorul moment în care m-am întâlnit cu jurnalul alimentar a fost când am început să merg la nutriționist. Dar deja eram mai familiarizată cu toată ideea și am acceptat-o mult mai ușor. Dar chiar și atunci aveam momente în care nu voiam să notez chiar tot ce mănânc, sau în care îmi spuneam că vreau să fiu lăsată în pace.

Jurnalul alimentar este o evidență a tuturor lucrurilor pe care le consumi. Acest lucru te poate ajuta să conștientizezi cantitatea de alimente pe care le mănânci, calitatea lor, motivele si momentele în care alegi să faci asta. Poate tu ai un obicei să mănânci zilnic câte o pralină de ciocolată la desert, fără să îți dai seama că dacă ai scoate acele praline ai putea să îți menții greutatea constantă fără niciun pic de efort.

În plus, nutriționiștii pot analiza pe baza jurnalului alimentar care sunt alimentele care îți plac, motivele pentru care le consumi, ce fel de nutrienți consumi și în ce măsură. Pe baza acestei analize descoperă ce carențe ei și caută soluții care să le suplinească.

Jurnalul alimentar este un instrument care te ajută pe tine să îți îmbunătățești viața pentru că te face să devii mai conștient de calitatea și cantitatea alimentelor cu care îți hrănești corpul. Nu uita că mâncăm pentru a trăi și nu trăim pentru a mânca. Și cum mâncarea este combustibil pentru organismul nostru, este important să fie de cea mai bună calitate. Mi-am dat seama într-un final cât de mult mă ajută jurnalul alimentar. Acum nu mă mai controlează nimeni “la teme”, dar tot țin un jurnal sau notez o parte pentru #MeseleIoanei. Țin jurnalul alimentar pentru mine și de foarte multe ori abia când notez îmi dau seama că stagnez pentru că am luat 2 lingurițe din desertul prietenei la terasă, că am mai ciugulit 2-3 nachos de la vecinul de scaun când am fost la film și tot așa. Pe moment nu conștientizezi că de fapt aduni calorii de care te puteai lipsi foarte ușor.

Cum poți ține un jurnal alimentar?

În ziua de azi este ușor să ții un jurnal alimentar. Poți nota totul într-o agendă, poți nota în telefon, îți poți scrie un email, poți folosi aplicații speciale sau poți face un tabel în excel. Voință să existe pentru că pentru fiecare dintre noi există o soluție ideală.

Pe scurt, care sunt avantajele unui jurnal alimentar:

  • Te ajută să slăbești sau să îți atingi orice obiectiv ți-ai stabilit.
  • Te disciplinează.
  • Te ferește de excese.
  • Îți arată unde greșești.
  • Te ajută să ai mese echilibrate și regulate.
  • Îți dă idei când nu mai știi ce să mănânci.
  • Te motivează.

Înainte îmi era frică de jurnalul alimentar. Pur și simplu îmi dădea o stare de spirit proastă, dar în timp m-am acomodat cu ideea, am învățat multe despre alimentație și despre mine, iar acum este instrumentul la care apelez cu lejeritate pentru a mă ajuta să nu deraiez de la obiectivele. Cu siguranță vor trece mulți ani până când nu va mai fi nevoie să notez ce mănânc, dar până atunci profit la maxim de avantajele pe care mi le oferă. Știți părerea mea: să nu vă fie rușine să cereți ajutorul atunci când aveți nevoie!

—–

*Nu uitați să vă abonați la canalul meu de Youtube, iar dacă mai aveți întrebări despre slăbit vă rog să le lăsați în căsuța de comentarii pentru că urmează să fac un video în care să povestesc cum am slăbit 43 de kilograme.*

 

LIKE it & SHARE it!
0

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *






Enjoy this blog? Please spread the word :)

  • RSS20
  • Follow by Email
  • Facebook
  • Google+2
    http://ioanadumitrache.ro/2017/06/03/jurnalul-alimentar-dusman-sau-aliat/">
  • Twitter20
  • SHARE0
  • YouTube0